Adi erlajar kita nangdangi perdalanenkegeluhen kalak kita Karo ibenai ibas langa reh Berita Simeriah emkap kiniteken si pemena jenari kenca i pengaruhi jaman kiniteken India nari emkap Hindu jenari itorosi ku jaman kinirehen agama Islam e maka seh kujaman kolonial Belanda. Rehna kiniteken emkap Agama Kristen ras agama Katolik.
Sope denga
lit agama si mbaru, kiniteken kalak Karo enggo lit man Dibata. Kiniteken si bagenda
rupa nikataken tah pe igelari “perbegu”. Kiniteken man Dibata, tek man kuasa si
la idah. Rikutken kiniteken agama perbegu, maka manusia terjadi ibas kula, tendi
ras kesah.
Erti
perbegu, emkap tendi kalak si enggo mate. Adi sekalak perbegu mate, kulana
mulih ku taneh, dingen darehna mulih ku lau, kesahna mulihken ku angin, tendina
lawes jadi begu. Kalak Perbegu (kiniteken si Pemena) tek man Dibata si telu ras
kuasa tah gegeh si la idah.
Dibata si
telu sue ras kiniteken si pemena emkap: Dibata Datas, e me Guru Batara, Dibata si ngerajai langit. Dibata
Tengah Semal igelari Tuan padukah ni Aji e me si erkuasa i bagin tengah tah pe
itengah doni enda. Dibata Teruh doni, semal ka pe igelari Dibata Banua Koling. Kalak
Karo siadi jine pe erkiniteken si pemena tek nangdangi ketubuhen jelma ku pertibi
enda.
Lit empat
Puangna, e me:
1.Erpuangken Taneh; 2.Erpuangken Lau;
3.Erpuangken Angin; 4.Erpuangken Api. (Lentera
Kehidupan Orang Karo Dalam Berbudaya, Tarigan Sarjani
Drs,MSP)
Nina si noria
guna nghamati Dibata Teruh ibahan sada ingan guna nghamati ras mindo penampat
gelah kerina kai kai si lit bas kegeluhen gelah tetap lit si njagai kuta ingan
tading piga piga terpuk merga tah pe piga piga kesain kuta. Igelari emkap Pulu
Balang.
Nina tua tua
si dekah pulu balang enda mbuktikan maka kalak Karo nai nari enggo tek kal man
Dibata. Jaman si enda pas kal ibas jaman pemanteken kuta si bas sada sada kuta
si ipantekken kalak si lit kin beteh betehenna si ibereken dibata man bana sue
ras kiniteken si pemena.
Kerna tak-tak
percibal pulu balang enda nina urang tua si adi e itentuken jelma bas kuta e
tah kin ia arah matawari pultak tah kin
ia arah mata wari ben tah pe ia arah
kahe tah kin ia rah kolu kuta. Adi nai sada kuta semal ikelewti alu sada
kerangen si kitik tah pe igelari kerabangen kuta tah pagar kuta e maka; pulu
balang ia lit ideher kerangen kuta, reh nina ka tua tua siadi, bagenda.
“Adingerana
kita kerna pulu balang kempu nini bulangna, ije teridah tuhu lit kemalemen ate."
Kai maka bage
nindu nibulang?”
“Bagenda kempu, ibas pulu balang kerina enggo isuanken.
“Kai kai saja
kin isuanken tah itamaken ku ingane bulang?”
“Bagenda kempu. nai tehndu lit igelari musuh berngi
tah pe kalak lompat berngi? Adi sekalak manusia reh kukutanta tah piga piga
jelma atena kukutanta ndarami imbangna tah nerang kuta nta pulu balang e ersoraa
nandaken lit kalak atena kubas kutanta.”
“Uga nge
sorana bulang?”
“Banci bagi sora Bindawas, kempu, erdeso bagi angin si
meter kerina kayu si lit ideher pulu balang erdeso, banci ka sora kalak nderkuh.
Banci ka sora kalak tangis tangis tah kin bagi sora perik lego lego sorana seh
kal linona, kempu. Tah bagi sora kalak ersiul siul si melino tah pe sorana seh
kal gerningna maun maun, kempu, bagi
sora kalak ergendang adi begiken la
terbegi adi tinggel ken la tertinggelken.”
“Katawari nge
pulu balang enda mberitaken lit si la mehuli reh kutengah kutanta bulang?”
“Bagenda kempu. Kerina anak kuta arus metengget, metinggel,
dingen megermet nangdangi tanda si ibereken pulu balang. La ertentun sabap pinangko
la eteh katawari ia reh ku kuta lako erbahan si la mehuli.”
“Bagenda ka
bulang, adi kalak si lit pemetehna tah kin ia guru perdewal dewal tah kin ia
igelari pawang tah kin la ia mbiar kai pe bulang, atena ku kutanta erbahan si la
mehuli ngasup nge pulu baleng ngataken tah mereken tanda man kerina anak kuta e
bulang?”
“O, adi kerna si bagena kempu sitik kal pe la mbiar
pulu balang!”
“Kai maka
bage nindu bulang?”
“Pulubalang emkap pengian kuta, kempu. Banci igelari
kerinana anak kuta nehken kehamaten nangdangi si ngian kuta kempu, ije lit
ibahan sada ingan lako tek dingen percaya maka kerina kuasa tah bala banci
itulakken ibas ingan si enda nari kempu.”
“Kai kai saja kin sini lit bas pulu balang e bulang?”
“Bagenda kempu. Ibas ingan pulu balang e enggo pasti
lit je ingan ersembah banci ia batar batar persembahen, si ia segi telu
kempu. Si lit bas kutanta labo ndauh kal ras kuta si deban. Lit ka ije ibahan
sada ciker si meganjang kempu itamaken ka benderana dagangen mbentar tah capna
benang si telu rupa iujung ciker. Je nari i olah ken ka kudin
taneh ras piga piga rupa lit kai sangke
sempilet, lit batang kaling juhang, lit ka ije
batang selantam, lit ka ije batang jabi jabi, lit ka ija piga piga batang buluh, ras lit je piga piga
batang galuh. Si perluna kal galuh si tabar ras si debanna, kempu.”
“Kerna
penungkunenku ndai bulang langa itorosindu.”
“O, bagenda kempu, kai pe kinibeluhenna, kai pe
kinijagonna pitu lapis pe pengenehen matana asal ilat bas ukur na si la mehuli
tah kin atena lako nangko manuk pegeng gelah ibohani nina nambahi pemetehna, la ermetua-metuasa
kempu enggo pasti pulu balang enda ersora tah kin ia pedarat sora si megerning
man anak kuta.”
“Bagenda ka,
bulang, penungkunen ku, ise kin si malu penganak sora si erpong pong adi
tinggelken la begi ras adi begiken la
terbegi. Kai kin ertina e bulang?”
“Kerna penungkunendu ena kempu nini
bulangna mberat mberat menahang kal kap kuakap nurikensa pas bagi ngerudangken
bunga palas. Tengteng ningen la pas, la pas ningen tengteng, kempu nini
bulangna. Bagenda kempu, enda me tanda kalak Karo nai nari enggo erkiniteken
tek man dibata si niidas tek man dibata si niitengah teh man dibata si iteruh
kempu. Sekalinari, bulang, ise kin si ersiul si seh kal lino na si banci
nurahken kiniarun ate e bulang? Sekali
nari kempu, enda me kiniteken kalak Karo si pemena kempu nini bulangna.”
“Eah bulang,
jadi si erbahan angin bali ras Bindawas ras si erbahan sora gendang ras si erbahan
sora siul siul bagi sora perik si melenget, E me kap gegeh si la idah manusia
tapi iantusi manusia tah kin anak kuta ija nari reh na sora si bagenda rupana.
Rehna ibas pulu balang nari lako njagai kerina si nilit ibas kuta tah kin ia
asuh asuhen tah kin ia sinuan-sinuan bage pe erta anak kuta si debanna ma bage
ia bulang?”
“Payo ka kempu!”
“Sada nari
bulang adi Anak Perana atena lako ndarami teman na nggeluh tah kin lit idah na
singuda-nguda si meparas. Reh anak perana kuta kalak nari ku kutanta atena
erkemberahenken beru Karosekali, kerna si enda bulang erdengung kin pulu baleng
ni bulang?”
“Eah mulih ulih kap cakap ta e, kempu. Bagi perdalan
anak pari, asal ukurna mehuli dingen la
lit ukurna si ilat sora kai pe la lit ibas pulu balang nari.”
“Bujur bulang
gelah ku eteh ngatur perdalan. Sada nari kal bulang?”
“Telu pe labo dalih kempu.”
“Bagenda
bulang banci kin ngerana pulu balang e bulang?”
“Jabapna kempu adi kalak si reh e pemetehna ngelebihi
asa jelma si deban, maka pulu balang e ngerana, kempu, nandangi kalak si reh
e alu lit sora tapi jelma na la idah
kempu e maka kalak enda sijalapen.”
“Siperlu
bangku pulu balang banci ngerana e saja bulang. Siperpudi, penungkunenku bulang, pulu balang enda mbaba kemalemen ate tah kin
kamalangen ate ninibulang?”
“Bage nda kempu,
ula kam silap ibas pengian kuta enda kerina kai pe lit ije kerina batang si
erbuah tahkin ia guna pulungen tawar seh ku kesaya kesaya lit ije janah lit
kang ije isuanken batang Lateng kempu.”
“Man kai e
bulang?”
“Ibas sada paksa enda iperluken guna tambar kempu. Ras
perkakas jadi ampang ampang nagdangi musuh berngi seh pe ku si niperluken bagi bohan rires
tahkin bulung birah jine guna kerja tahun enggo isikapken ije. Jadi pulu balang
e, kesain kerina anak kuta kempu. Tapi ije lit pangan pangan kempu, si empuna kerina anak kuta.”
“Ula kam
silap kempu, sekelewat pulu balang e kerangen kuta. Ibas majekken rumah adat. Lit nina si noria iperluken telu
batang kayu emkap: batang kayu Nderasi, si ertina emkap kejuah kuahen tendi ras
kula; batang kayu Ambat Tuah, ertina emkap ketuhan tah ndatken tuah; batang kayu
Sibar Anak, ertina emkap kesangapen tah kin rejeki.”
“E maka
ersada teluna kayu enda: Tuah raduken Sangap dingen dat Kejuah-juahen lako
ngiani rumah si ipajekken. Pulu balang sada tanda tah bukti nangdangi kita
kalak Karo enggo erkiniteken nangdangi sada kuasa si niluar ibas diri manusia
nari tapi enda lalap siidah kiniteken si pemena pe lalap nuju ku langit bage pe
kerna kai kai si nilit ibas pulu balang enda nuduh ken kekelengen si la
terbeligai nangdangi kini ersadaan arih ibas sada kuta lako nerusken kegeluhen
i babo pertibi enda iteruh perkuah ate Dibata sila ersibar kuasana gundari seh
rasa lalap.”
Bp filobarnes depari.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar